הרה״ח ר׳ גדליהו אהרן קעניג זצ״ל

(ביידיש):

ליקוטי מוהר״ן תנינא עא

דַּע, כִּי יֵשׁ מֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וְיֵשׁ מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ. וְגַם הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ הֵם מְקַבְּלִים וְיוֹנְקִים גַם-כֵּן מֵהַמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, כִּי עִקָּר הַמֹּחַ וְהַחָכְמָה הִיא בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בַּמִּדְרָשׁ (בראשית רבה פ׳ טז) : אֵין חָכְמָה כְּחָכְמַת אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וְכוּ׳. וְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ חֵלֶק בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, וְכָל אֶחָד כְּפִי חֶלְקוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, כֵּן הוּא מְקַבֵּל וְיוֹנֵק מֵהַמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל. נִמְצָא, שֶׁכָּל הַמֹּחִין הֵם בְּחִינַת מֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, כִּי כֻּלָּם מְקַבְּלִים מִשָּׁם, כִּי שָׁם בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל עִקָּר הַמֹּחַ וְהַחָכְמָה כַּנַּ״ל. אֲבָל אַף-עַל-פִּי-כֵן יֵשׁ מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁמִּי שֶׁפּוֹגֵם, חַס וְשָׁלוֹם, בִּכְבוֹד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲזַי עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל וְלִינֹק מֵהַמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, וּכְפִי הַפְּגָם שֶׁפּוֹגֵם בִּכְבוֹד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ-כֵן אֵינוֹ יָכוֹל לְקַבֵּל וְלִינֹק מֵהַמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, וַאֲזַי נִשְׁאָרִין הַמֹּחִין בִּבְחִינַת מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ מַמָּשׁ. וּכְשֶׁהַמֹּחִין הֵם בְּחִינַת מֹחִין שֶׁל חוּץ לָאָרֶץ, אֲזַי אֵין יְכוֹלִין לְהַשְׁווֹת דַּעְתָּן יַחַד. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַמַּחֲלֹקֶת שֶׁיֵּשׁ בָּעוֹלָם, כִּי מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ אֵין יְכוֹלִין לְהַשְׁווֹת עַצְמָן יַחַד. אֲבָל הָיָה רָאוּי שֶׁלֹּא יִהְיֶה מַחֲלֹקֶת כִּי אִם בְּחוּץ לָאָרֶץ, וּבֶאֱמֶת אָנוּ רוֹאִין שֶׁגַּם בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל יֵשׁ מַחֲלֹקֶת :

אַךְ דַּע, כִּי אֵלּוּ הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד כַּנַּ״ל, הֵם מְבַקְּשִׁים לְעַצְמָן תִּקּוּן, וְהַתִּקּוּן שֶׁל אֵלּוּ הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ הוּא בְּעֵת שֶׁשּׁוֹפֵעַ נֹעַם הָעֶלְיוֹן, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה הִתְגַּלּוּת הַכָּבוֹד, אָז הוּא זְמַן תִּקּוּנָם שֶׁל אֵלּוּ הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ. כִּי כָּבוֹד הוּא תִּקּוּן הָעוֹלָם, כִּי כָל הָעוֹלָם נִבְרָא בִּשְׁבִיל הַכָּבוֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה מג) : ״לִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו״ וְכוּ׳ (יומא לח), הַיְנוּ בִּשְׁבִיל כְּבוֹד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי יֵשׁ כָּבוֹד פְּרָטִי לְכָל מַאֲמָר וּמַאֲמָר שֶׁל הָעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בִּשְׁבִיל אוֹתוֹ הַכָּבוֹד הָיָה זֶה הַמַּאֲמָר, שֶׁעַל-יָדוֹ נִבְרָא חֵלֶק פְּלוֹנִי מֵהַבְּרִיאָה. נִמְצָא, שֶׁכָּל מַאֲמָר וּמַאֲמָר יֵשׁ לוֹ כָּבוֹד מְיֻחָד, שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה הַכָּבוֹד הָיָה אוֹתוֹ הַמַּאֲמָר, כִּי זֶה הַמַּאֲמָר, שֶׁבּוֹ נִבְרָא חֵלֶק פְּלוֹנִי מֵהַבְּרִיאָה, הָיָה בִּשְׁבִיל כָּבוֹד זֶה, כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעַ כָּבוֹד זֶה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְכֵן מַאֲמָר אַחֵר, שֶׁבּוֹ נִבְרָא חֵלֶק אַחֵר מֵהַבְּרִיאָה, הָיָה בִּשְׁבִיל כָּבוֹד אַחֵר, שֶׁיַּגִּיעַ אוֹתוֹ הַכָּבוֹד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְכֵן כָּל הַמַּאֲמָרוֹת, כֻּלָּם הָיוּ רַק בִּשְׁבִיל כְּבוֹד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר בִּשְׁבִיל זֶה נִבְרָא הָעוֹלָם, כַּנַּ״ל :

וְעַל-כֵּן כְּשֶׁאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל זוֹכֶה לִרְאוֹת בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה הִתְגַּלּוּת הַכָּבוֹד, הַיְנוּ כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ אֵיזֶה כָּבוֹד, אֲזַי הוּא צָרִיךְ לֵידַע מֵאֵיזֶה מַאֲמָר נִתְהַוָּה זֶה הַכָּבוֹד, אֲשֶׁר בִּשְׁבִיל זֶה הַכָּבוֹד הָיָה אוֹתוֹ הַמַּאֲמָר שֶׁעַל-יָדוֹ נִבְרָא חֵלֶק מֵהַבְּרִיאָה כַּנַּ״ל. וּבְוַדַּאי לָאו כָּל אָדָם זוֹכֶה לָזֶה, לְהַרְגִּישׁ בְּעַצְמוֹ הִתְגַּלּוּת כְּבוֹד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲבָל אֵלּוּ שֶׁהֵם בְּהֵיכָלָא דְּמַלְכָּא, כְּשֶׁיֵּשׁ לָהֶם אֵיזֶה כָּבוֹד, אֲזַי אֵין לוֹקְחִין לְעַצְמָן כְּלָל מִן הַכָּבוֹד, רַק הֵם מַעֲלִין כָּל הַכָּבוֹד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּדֵּל וְיִתְעַלֶּה כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה עַל-יְדֵי-זֶה תִּקּוּן הָעוֹלָם כַּנַּ״ל, וְהֵם מְבִינִים בְּהַכָּבוֹד מֵאֵיזֶה מַאֲמָר נִתְהַוָּה זֶה הַכָּבוֹד, אֲשֶׁר בִּשְׁבִיל זֶה הַכָּבוֹד הָיָה אוֹתוֹ הַמַּאֲמָר שֶׁעַל-יָדוֹ נִבְרָא חֵלֶק מֵהַבְּרִיאָה כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת (תהלים כט) : ״וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אוֹמֵר כָּבוֹד״, הַיְנוּ שֶׁאֵצֶל אֵלּוּ שֶׁהֵם בְּהֵיכָלָא דְּמַלְכָּא, הַכָּבוֹד הוּא כֻּלּוֹ אוֹמֵר, הַיְנוּ כֻּלּוֹ מַאֲמָר, כִּי הַכָּבוֹד שֶׁיֵּשׁ לָהֶם הוּא כֻּלּוֹ רַק בִּשְׁבִיל הַמַּאֲמָר, שֶׁנִּתְהַוָּה בִּשְׁבִיל זֶה הַכָּבוֹד, אֲשֶׁר עַל-יָדוֹ נִבְרָא חֵלֶק מֵהַבְּרִיאָה, כַּנַּ״ל :

וְזֶה בְּחִינַת : ״וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ״ (דניאל א). כֹּחַ זֶה בְּחִינַת כ"ח אַתְוָן דְּמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית (תקוני זוהר, תקון יח), בְּחִינַת עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם. הַיְנוּ, שֶׁאֵלּוּ שֶׁהֵם בְּהֵיכָלָא דְּמַלְכָּא, הֵם מְגַלִּין וּמְאִירִין כ״ח אַתְוָן הַנַּ״ל עַל-יְדֵי הַכָּבוֹד כַּנַּ״ל, וְזֶהוּ : ״וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמֹד״ וְכוּ׳ — לְפִי פְּשׁוּטוֹ שֶׁל מִקְרָא, הַיְנוּ כֹּחַ מַמָּשׁ, כִּי בְּוַדַּאי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם כֹּחַ וּגְבוּרָה לַעֲמֹד בָּזֶה, שֶׁיִּזְכּוּ לִהְיוֹת בְּהֵיכָלָא דְמַלְכָּא, אֲשֶׁר שָׁם הַכָּבוֹד הוּא כֻּלּוֹ אוֹמֵר, בְּחִינַת כ״ח אַתְוָן דְּמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, כַּנַּ״ל : וְעִקָּר הַכָּבוֹד שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נִתְגַּלֶּה רַק עַל-יְדֵי הָאָדָם. כִּי הָאָדָם הוּא תַּכְלִית כָּל הַנִּבְרָאִים, כִּי עִקָּר הַבְּרִיאָה הָיְתָה בִּשְׁבִיל הָאָדָם, כִּי עִקָּר הִתְגַּלּוּת כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ הוּא עַל-יְדֵי הָאָדָם. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַהוֹלָדָה, כְּשֶׁנּוֹלָדִין וְנִתְרַבִּין בְּנֵי-אָדָם בְּיוֹתֵר, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ בְּיוֹתֵר, כִּי עִקָּר הִתְגַּלּוּת הַכָּבוֹד — עַל-יְדֵי בְּנֵי-אָדָם, כַּנַּ״ל :

וְדַע, כִּי מֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל הֵם בְּחִינַת נֹעַם, וּמֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ הֵם בְּחִינַת חוֹבְלִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (זכריה יא) : ״לְאַחַד קָרָאתִי נֹעַם וּלְאַחַד קָרָאתִי חֹבְלִים״, וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סנהדרין כד) : נֹעַם — אֵלּוּ תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים שֶׁבְּאֶרֶץ-יִשְׁרָאֵל, שֶׁמַּנְעִימִים זֶה לָזֶה בַּהֲלָכָה; חֹבְלִים — אֵלּוּ תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים שֶׁבְּחוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁחוֹבְלִים זֶה לָזֶה בַּהֲלָכָה. וְעִקָּר הַהוֹלָדָה הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת נֹעַם הָעֶלְיוֹן, כִּי מִנֹּעַם הָעֶלְיוֹן נִתְעוֹרְרִין שַׁלְהוֹבִין דִּרְחִימוּתָא, אֲשֶׁר עַל-יָדָם בָּא הַהוֹלָדָה, בִּבְחִינַת (שמואל-ב א) : ״נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים״; שֶׁעַל-יְדֵי נֹעַם הָעֶלְיוֹן מִתְעוֹרֵר הָאַהֲבָה בְּחִינַת שַׁלְהוֹבִין דִּרְחִימוּתָא, שֶׁעַל-יָדָם הַהוֹלָדָה :

וְנֹעַם הָעֶלְיוֹן שׁוֹפֵעַ תָּמִיד, אֲבָל צְרִיכִין כְּלִי לְקַבֵּל עַל-יָדוֹ שֶׁפַע נֹעַם הָעֶלְיוֹן. וְדַע, שֶׁעַל-יְדֵי צְדָקָה נַעֲשֶׂה הַכְּלִי לְקַבֵּל עַל-יָדָהּ מִנֹּעַם הָעֶלְיוֹן שַׁלְהוֹבִין דִּרְחִימוּתָא, כִּי צְדָקָה הִיא נְדִיבוּת לֵב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות כה) : ״מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי״; וּנְדִיבוּת לֵב, הַיְנוּ שֶׁנִּפְתָּח וְנִתְנַדֵּב הַלֵּב, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִפְתָּחִין שְׁבִילִין דְּלִבָּא, וְנַעֲשִׂין כְּלִי לְקַבֵּל שַׁלְהוֹבִין דִּרְחִימוּתָא, שֶׁנִּמְשָׁכִין מִנֹּעַם הָעֶלְיוֹן כַּנַּ״ל. וְיֵשׁ צְדָקָה שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, וְיֵשׁ צְדָקָה שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, וְעִקָּר הוּא הַצְּדָקָה שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, שֶׁעַל-יָדָהּ נַעֲשֶׂה כְּלִי לְקַבֵּל מִנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הַהוֹלָדָה כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת (הושע י) : ״זִרְעוּ לָכֶם לִצְדָקָה״, כִּי עִקָּר הַהוֹלָדָה — עַל-יְדֵי צְדָקָה כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת (בראשית לז) : ״אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף״ הַיְנוּ שֶׁעִקָּר הַהוֹלָדָה — עַל-יְדֵי יַעֲקֹב וְיוֹסֵף, כִּי יַעֲקֹב הוּא בְּחִינַת צְדָקָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים צט) : ״מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בְּיַעֲקֹב אַתָּה עָשִׂיתָ״; וְעִקָּר הַהוֹלָדָה — עַל-יְדֵי צְדָקָה כַּנַּ״ל, (שֶׁהִיא הַכְּלִי לְקַבֵּל הַשְׁפָּעַת נֹעַם הָעֶלְיוֹן כַּנַּ״ל, וְיוֹסֵף הוּא בְּחִינַת נֹעַם, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר לְקַמָּן) :

וְעַל-יְדֵי הַהוֹלָדָה, דְּהַיְנוּ שֶׁנּוֹלָדִין וְנִתְרַבִּין בְּנֵי-אָדָם, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ בְּיוֹתֵר כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת (שם כב) : ״כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ״; כִּי עַל-יְדֵי הַהוֹלָדָה, שֶׁנַּעֲשָׂה עַל-יְדֵי בְּחִינַת יַעֲקֹב, שֶׁהוּא בְּחִינַת צְדָקָה כַּנַּ״ל, עַל-יְדֵי-זֶה : כַּבְּדוּהוּ, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה נִתְרַבֶּה כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ, כַּנַּ״ל :

וַאֲזַי, כְּשֶׁשּׁוֹפֵעַ נֹעַם הָעֶלְיוֹן עַל-יְדֵי הַכְּלִי הַנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי צְדָקָה בִּשְׁבִיל הַהוֹלָדָה כַּנַּ״ל, וְגַם בְּחִינַת הַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, שֶׁהוּא הַמֹּחִין, מְקַבֵּל וְנִשְׁפָּע עוֹד מִלְּמַעְלָה יוֹתֵר, כַּיָּדוּעַ, אֲזַי אֵלּוּ הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁהֵם בְּחִינַת חוֹבְלִים, הֵם נוֹפְלִים גַם-כֵּן בְּאֵלּוּ הַמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֹעַם, כְּדֵי לְהִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי-זֶה, כִּי אָז הוּא זְמַן תִּקּוּנָם שֶׁל אֵלּוּ הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, כִּי עִקָּר פְּגַם וְקִלְקוּל הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ הוּא עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה אֵינָם יְכוֹלִים לִינֹק מִמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, וַאֲזַי הֵם בְּחִינַת מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ מַמָּשׁ, וְזֶהוּ קִלְקוּלָם כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת (משלי יג) : ״בָּז לְדָבָר יֵחָבֶל לוֹ״. בָּז לְדָבָר, הַיְנוּ בִּזְיוֹנוֹת, הֵפֶךְ הַכָּבוֹד, עַל-יְדֵי-זֶה : יֵחָבֶל לוֹ, הַיְנוּ מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁהֵם בְּחִינַת חוֹבְלִים, כִּי עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד נִשְׁאָרִין הַמֹּחִין בִּבְחִינַת חוֹבְלִים, שֶׁהֵם מֹחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ כַּנַּ״ל. נִמְצָא, שֶׁעִקָּר קִלְקוּל הַמּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ הוּא עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד, וְעַל-כֵּן בְּעֵת שֶׁשּׁוֹפֵעַ נֹעַם הָעֶלְיוֹן עַל-יְדֵי הַכְּלִי שֶׁל צְדָקָה בִּשְׁבִיל הוֹלָדָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה הִתְגַּלּוּת הַכָּבוֹד כַּנַּ״ל, אָז הוּא זְמַן תִּקּוּנָם שֶׁל הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, כִּי מֵאַחַר שֶׁנִּתְעוֹרֵר בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת הַכָּבוֹד, עַל-יְדֵי-זֶה הֵם יְכוֹלִין לְהִתְתַּקֵּן, כִּי עִקָּר הַקִּלְקוּל שֶׁלָּהֶם הָיָה עַל-יְדֵי פְּגַם הַכָּבוֹד כַּנַּ״ל, וְעַל-כֵּן בְּעֵת שֶׁשּׁוֹפֵעַ נֹעַם הָעֶלְיוֹן בִּשְׁבִיל הוֹלָדָה כַּנַּ״ל, אָז בָּאִים הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁהֵם בְּחִינַת חוֹבְלִים, וְנוֹפְלִים בְּמֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֹעַם, כְּדֵי לְהִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי-זֶה כַּנַּ״ל. וְזֶה (תהלים טז) : ״חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִימִים״ — חֲבָלִים, הַיְנוּ הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁהֵם בְּחִינַת חוֹבְלִים, הֵם נוֹפְלִים בַּנְּעִימִים, הַיְנוּ בְּמֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֹעַם כַּנַּ״ל, כְּדֵי לְהִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי-זֶה כַּנַּ״ל. וְזֶהוּ : ״אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי״. נַחֲלָת — זֶה בְּחִינַת יַעֲקֹב, בְּחִינַת (דברים לב) : ״יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ״, בְּחִינַת צְדָקָה. שָׁפְרָה — זֶה בְּחִינַת יוֹסֵף, בְּחִינַת (בראשית לט) : ״וַיְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר״ וְכוּ׳, וִיפֵה תֹאַר זֶה בְּחִינַת יְפֵה תֹאַר הַנֶּאֱמַר בְּדָוִד, וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סנהדרין צג:) : אִישׁ תֹּאַר, שֶׁמַּרְאֶה פָּנִים בַּהֲלָכָה, הַיְנוּ בְּחִינַת מֹחִין, בְּחִינַת נֹעַם, שֶׁמַּנְעִימִים בַּהֲלָכָה כַּנַּ״ל. וְעַל-יְדֵי שְׁתֵּי בְּחִינוֹת אֵלּוּ, יַעֲקֹב וְיוֹסֵף, שֶׁהֵם בְּחִינַת ״נַחֲלָת שָׁפְרָה״, עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשָׂה הַהוֹלָדָה, שֶׁאָז הַחוֹבְלִים נוֹפְלִים בַּנְּעִימִים כַּנַּ״ל. וְזֶה : ״יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ״. חֶבֶל זֶה בְּחִינַת חוֹבְלִים הַנַּ״ל, שֶׁנִּתְתַּקְּנִים עַל-יְדֵי בְּחִינַת יַעֲקֹב, בְּחִינַת צְדָקָה שֶׁעַל-יָדָהּ הַהוֹלָדָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקְּנִים הַחוֹבְלִים, שֶׁהֵם הַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת חֶבְלֵי לֵדָה, בְּחִינַת חוֹבְלִים הַנַּ״ל, שֶׁנִּתְתַּקְּנִים עַל-יְדֵי הַלֵּדָה כַּנַּ״ל. גַּם זֶהוּ בְּחִינַת שָׁפְרָה הַנַּ״ל, בְּחִינַת שָׁפִיר וְשִׁלְיָא, בְּחִינַת הוֹלָדָה וְכַנַּ״ל :

וּמֵחֲמַת שֶׁהַמֹּחִין שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁהֵם בְּחִינַת חוֹבְלִים, שֶׁחוֹבְלִים זֶה לָזֶה בַּהֲלָכָה, כִּי אֵינָם יְכוֹלִים לְהַשְׁווֹת דַּעְתָּן יַחַד כַּנַּ״ל, הֵם נוֹפְלִים בְּמֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֹעַם, כְּדֵי לְהִתְתַּקֵּן כַּנַּ״ל. עַל-כֵּן לִפְעָמִים, כְּשֶׁפּוֹגְמִים הַרְבֵּה, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי אֵינָם יְכוֹלִין לְהִתְתַּקֵּן, אַדְּרַבָּא, גּוֹרְמִים פְּגָם גַּם לְהַמֹחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, וַאֲזַי גַּם הַמֹּחִין שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל אֵינָם יְכוֹלִים לְהַשְׁווֹת עַצְמָן, כִּי נִפְגְּמוּ, חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי הַמֹּחִין הַפְּגוּמִים שֶׁל חוּץ-לָאָרֶץ, שֶׁנָּפְלוּ לְתוֹכָם כַּנַּ״ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַמַּחֲלֹקֶת שֶׁיֵּשׁ בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל גַם-כֵּן :

וּכְלַל הַדְּבָרִים — כִּי כָּל הַנִּבְרָאִים וְכָל הַהוֹלָדוֹת, כֻּלָּם הֵם רַק בִּשְׁבִיל הִתְגַּלּוּת כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ. וְעִקָּר הַהוֹלָדָה — עַל-יְדֵי הַצְּדָקָה, שֶׁעַל-יָדָהּ נַעֲשֶׂה כְּלִי לְקַבֵּל מִנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה הַהוֹלָדָה, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה וְנִתְגַּדֵּל כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ כַּנַּ״ל. וְזֶה אוֹתִיּוֹת תְּרוּמָה הֵם סוֹפֵי תֵבוֹת : לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה׳ וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ (תהלים כז); כִּי תְּרוּמָה, הַיְנוּ צְדָקָה, שֶׁהִיא נְדִיבוּת לֵב, בְּחִינַת : ״מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי״, עַל-יָדָהּ נַעֲשֶׂה כְּלִי לְקַבֵּל מִנֹּעַם ה׳, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ הִתְגַּלּוּת כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁהוּא בְּחִינַת : ״וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אוֹמֵר כָּבוֹד״. וְזֶהוּ : ״לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה׳ וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוּ״ — סוֹפֵי תֵבוֹת : ״תְּרוּמָה״ כַּנַּ״ל. וְזֶה בְּחִינַת הַשִּׁירָה, בְּחִינַת (שמואל-ב כג) : ״נְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל״ : (וְלֹא גִּלָּה יוֹתֵר)

אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לְהַרְגִּישׁ נְעִימוּת הַתּוֹרָה. כִּי יֵשׁ נְעִימוּת בַּתּוֹרָה, וְזֶהוּ הָעִקָּר, לִזְכּוֹת לְהַרְגִּישׁ הַנְּעִימוּת שֶׁיֵּשׁ בְּהַתּוֹרָה : (״דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם״ (משלי ג) — נִרְאֶה לִי)