ליקוטי מוהר״ן תנינא פה

אֱגוֹזִים הַנִּקְרָאִים לוּזִים, הֵם רוֹמְזִים לִבְחִינַת לֵאָה, שֶׁהִיא בָּעֹרֶף שֶׁהִיא נֻקְבָּא רִאשׁוֹנָה, וְאַחַר-כָּךְ נִכְנָסִין לְבֵית-הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת : יַעֲקֹב קְרָאוֹ בֵּית-אֵל (פסחים פח). וְזֶהוּ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִּׁ״י (שופטים א), שֶׁדֶּרֶךְ לוּז נִכְנָסִין לְבֵית אֵל. וְזֶהוּ (ישעיה מ) : ״נַחֲמוּ נַחֲמוּ״. שְׁתֵּי פְּעָמִים ״נַחֲמוּ״ גִּימַטְרִיָּא ״קָדְקֹד״, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֹרֶף, שֶׁעַל-יָדָהּ נִכְנָסִין לְבֵית אֵל. וְזֶהוּ שְׁלשָׁה שָׁבוּעוֹת, שֶׁהֵם עֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם שֶׁבֵּין הַמְּצָרִים, וּכְנֶגְדּוֹ בְּאִילַן לוּז. בִּשְׁבִיל זֶה נוֹהֲגִין לֶאֱכֹל בֵּיצָה בַּסְּעֻדָּה הַמַּפֶסֶקֶת בְּתִשְׁעָה בְּאָב, כִּי הַבֵּיצָה נִגְמֶרֶת בְּעֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם, כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בכורות ח) : תַּרְנְגֹלֶת מוֹלֶדֶת לְעֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם וְכוּ׳, וּכְנֶגְדּוֹ בְּאִילַן לוּז. וְזֶהוּ הָעֶצֶם לוּז שֶׁיֵּשׁ בְּעֹרֶף אָדָם, שֶׁיִּשָּׁאֵר אַחַר כִּלְיוֹן הַגּוּף, וּמִמֶּנּוּ יִתְחַדֵּשׁ בִּנְיַן הַגּוּף בִּשְׁעַת תְּחִיַּת-הַמֵּתִים. וְזֶהוּ עִקָּר נֶחָמוֹתֵינוּ, בְּחִינַת נַחֲמוּ נַחֲמוּ כַּנַּ״ל, כִּי עַל הַגּוּף נֶאֱמַר (רות ג) : ״שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר״, שֶׁהוּא עֵת הַתְּחִיָּה. וְהִנֵּה בַּבֹּקֶר וְהִנֵּה הִיא לֵאָה (בראשית כט) — הַיְנוּ עֶצֶם לוּז הַנַּ״ל, שֶׁעַל-יָדָהּ נִתְבַּנֶּה הַגּוּף. וּבִשְׁבִיל שֶׁכָּל כַּוָּנָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב הָיָה בִּשְׁבִיל רָחֵל, נֶאֱמַר בִּבְנֵי רָחֵל, דְּהַיְנוּ יוֹסֵף : ״וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו״ (בראשית מט), וּבְבִנְיָמִין כְּתִיב (דברים לג) : ״וּבֵין כְּתֵפָיו שָׁכֵן״. רֶמֶז, שֶׁעַל-יְדֵי בְּחִינַת לֵאָה, שֶׁהִיא רִאשׁוֹנָה, יָכוֹל לָבוֹא לִבְחִינַת רָחֵל. קָדְקֹד וּכְתֵפָיו זֶה בְּחִינַת לוּז הַנַּ״ל. ״עֹרֶף״ גִּימַטְרִיָּא ש״נ — רָאשֵׁי-תֵבוֹת : שַׁ׳בַּת נַ׳חֲמוּ, רֶמֶז לְהַנַּ״ל :